Gdy już dokonaliście zakupu domu we Włoszech i potwierdzają to dokumenty otrzymane od notariusza, możecie rozpocząć proces przepisywania z poprzednich właścicieli na siebie rachunków za wodę, elektryczność lub gaz (tzw. voltura) i podatków od śmieci (TARI) na siebie.
Z teoretycznego punktu widzenia proces ten we Włoszech jest w miarę prosty do zrealizowania. W praktyce jednak może być jednak skazany na porażkę, jeżeli przeprowadzany jest bez znajomości języka włoskiego oraz pewnych zasad. Poza tym, gdy przychodzi do zmagań z włoską biurokracją potrzebne są czas i ogrom cierpliwości.
SPIS TREŚCI:
Co to jest voltura?
„Voltura” we Włoszech to operacja, dzięki której następuje zmiana odbiorcy aktywnej umowy na dostawę energii elektrycznej lub gazu bez przerywania dostaw. Innymi słowy, to procedura polegająca na przepisania rachunków na nowego odbiorcę, dzięki czemu nowy właściciel nieruchomości może korzystać z prądu czy gazu bez zrywania umowy zawartej poprzez poprzedniego właściciela. Rozwiązanie umowy przez poprzedniego właściciela przynosić może wiele problemów bowiem podpisanie nowej umowy, z nowym dostawcą oraz podłączenie prądu czy gazu może trwać we Włoszech nawet i dwa miesiące. Z drugiej strony przy aktualnych cenach gazu czy prądu, może się to opłacać. Koszty utrzymania domu we Włoszech, tak jak wszędzie w Europie wzrosły, ale nadal są konkurencyjne w stosunku do rachunków w Polsce.
Jak przepisać rachunki w praktyce?
Aby móc zmienić właścicieli mediów (w tym prądu, wody, śmieci, gazu etc.) nabytej nieruchomości potrzebnych jest parę dokumentów oraz kilka podpisów. Na szczęście, w większości gmin zazwyczaj (bo niestety są wyjątki) wszystko może zostać załatwione drogą telefoniczną oraz mailową.
Warto przy tym, jeszcze przed zakupem nieruchomości, poprosić poprzednich właścicieli by nie rozwiązywali dotychczasowych umów z dostawcami mediów.
Rozpoczynając działania w tym obszarze, właściciel mieszkania musi posiadać przede wszystkim codice fiscale oraz dokument potwierdzający własność nieruchomości. Następnie należy zdobyć od poprzednich właścicieli dokumenty dotyczące konkretnych mediów tj. wody, prądu, gazu oraz wywozu śmieci, a także najlepiej zdjęcia liczników. Po czym można przejść do następnego etapu czyli kontaktu z włoskimi urzędami oraz dostawcami danych mediów.
Firmy i urzędy przy przepisywaniu rachunków
Dostawców energii i gazu we Włoszech jest wielu (np. Enel, Luce e Gas, Eni) stąd jest duża konkurencja w tym obszarze, co ma wpływ na korzystne ceny. Po otrzymaniu dokumentów od poprzednich właścicieli należy skontaktować się z danym dostawcą, z którym był podpisany kontrakt. Następnie po rozmowie z konsultantem i wprowadzeniu nowych danych do systemu, należy wypełnić i podpisać otrzymane dokumenty, po czym odesłać je drogą mailową wraz z wcześniej wspomnianym dokumentem potwierdzającym własność nieruchomości, codice fiscale oraz skanem dowodu osobistego.
W przypadku mediów takich jak woda zazwyczaj można wszystko załatwić w urzędzie gminy (comune) danej miejscowości lub poprzez prywatne firmy, które dostarczają wodę w niektórych regionach Włoch. Proces przebiega podobnie jak przy rachunkach za energię i gaz. Należy skontaktować się telefonicznie z urzędem lub daną firmą, z która była podpisana umowa oraz wypełnić i podpisać wymagane dokumenty. Czasami może zdarzyć się, że urząd poprosi o osobiste stawiennictwo w celu podpisania nowej umowy po uprzednim zarezerwowaniu wizyty.
TARI – przepisywanie podatku od wywozu śmieci
Wywóz śmieci (TARI = Tassa sui Rifiuti czyli podatek od wywozu śmieci) przepisuję się tylko i wyłącznie w Urzędzie Miasta. Proces jest dokładnie taki sam jak wyżej: telefon, dokumenty, e-mail.
Wszystko wydaję się na pierwszy rzut oka dosyć proste, jednak bez znajomości języka włoskiego a także poświęcenia odpowiedniej ilości czasu na kontakt z urzędami i firmami, jest to procedura czasochłonna i trudna do przejścia.
Możemy Państwu w tym wszystkim pomóc. Zapraszamy do kontaktu w sprawie przepisywania rachunków.